stelling nemen
- Home
- leren zichtbaar maken
- vraagtechnieken
- stelling nemen
beschrijving
Stelling nemen is een techniek waarbij je in een onderwijsleergesprek het antwoord van een leerling gebruikt voor het stellen van een nieuwe vraag. Omdat je de leerlingen actief laat nadenken over de gegeven antwoorden, vergroot je hun actieve deelname tijdens de les.
werking
Er zijn verschillende manieren om de leerlingen te laten oordelen over de antwoorden van hun klasgenoten. Je kunt:
- een antwoord van een leerling doorgeven aan de volledige klas, een tweetal of een individuele leerling
- de leerlingen verbaal of non-verbaal laten reageren op een antwoord
- gebruik maken van evaluatieve of analytische stellingen
tips
- Laat de leerlingen ook stelling nemen bij een goed antwoord.
- Ga door op wat klasgenoten zeggen, bijvoorbeeld door hen het antwoord te laten verduidelijken. Zo voorkom je dat het geven van een mening bij een bepaald antwoord vrijblijvend is.
- Combineer verbale en non-verbale manieren om de medeleerlingen te laten nadenken over het antwoord van een leerling.
voorbeelden
- Soorten stellingen:
Evaluatief: “Hoeveel mensen denken dat Fatima een juist antwoord heeft gegeven?”
Analytisch: “Hoe kan ze haar werk controleren om te zien of ze gelijk heeft, Iris?”
- Vragen om een non-verbale reactie:
“Sta op als je vindt dat Jordy gelijk heeft.”
- Combinatie vragen om non-verbale en verbale reactie:
“Steek je arm in de lucht als je het eens bent met dit antwoord” (non-verbaal), gevolgd door: “Yousef, jij stak je hand niet in de lucht, vertel eens waarom jij het niet eens bent met dit antwoord” (verbaal).