placemat
beschrijving
De placematmethode is een werkvorm die geschikt is om voorkennis van de leerlingen in kaart te brengen of de leerlingen na te laten denken over hetgeen ze geleerd hebben tijdens een les. Daarnaast zet het leerlingen aan om op een gestructureerde manier samen te werken met als doel samen kennis te ontwikkelen.
werking
- Iedere groep (max. 4 leerlingen) krijgt een placemat (zie figuur) en een opdracht van de leerkracht.
- Elke leerling krijgt 5 min. de tijd om de opgegeven opdracht individueel uit te werken en schrijft het resultaat neer in het vak dat hem/haar werd toegewezen.
- Per groep worden de individuele antwoorden van de leerlingen overlopen.
- De antwoorden waar alle groepsleden het over eens zijn worden in het middenvak van de placemat geschreven.
- Elke groep licht klassikaal toe wat ze genoteerd hebben in het middenvak.
tips
- Voeg een spionageronde toe waarbij twee leerlingen rondlopen en kijken wat er bij andere groepen in het middenvak staat. Geef de leerlingen de kans om op basis van wat de spionnen vertellen het middenvak aan te passen.
- Verdeel rollen bij het delen van de antwoorden: stel een voorzitter en notulant aan en bepaal wie als spion verslag uitbrengt.