doelbewust observeren

Download deze fiche

beschrijving

Observeren is doelbewust vanuit bepaalde criteria kijken naar wat je wil weten over de leerlingen. Je noteert hetgeen je observeert om de informatie nadien te gebruiken in de remediëring of de controle van begrip. 

werking

  • Verzamel tijdens het zelfstandig inoefenen, bewijzen dat je leerlingen de leerstof al dan niet begrepen hebben:
    • Zoek naar fouten: Bekijk WIE het niet begrijpt en WAT hij/zij niet begrijpt.
    • Zoek naar successen: Zoek naar zeer goede en voldoende prestaties.
    • Controleer wie veel vragen heeft en wat de aard van de vragen zijn.
  • Noteer deze informatie.
  • Gebruik de fouten en successen van de leerlingen in de herhaling van de leerstof, de les zelf of nadien.

tips

  • Registreer observaties op een manier die haalbaar is voor jou, afhankelijk van de groepsgrootte en van je voorkeur. Hieronder enkele mogelijkheden:
    • hou per leerling een steekkaart bij voor je observaties per les,
    • noteer op een leeg werkblad per oefening welke leerlingen mee zijn, veel vragen hebben of nog veel moeten oefenen,
    • noteer je observaties op een post-it die je bijhoudt in je observatieschrift, 
    • duid per vraag aan wie deze fout heeft en maak een digitaal overzicht in Excel,
    • gebruik digitale tools die automatisch antwoorden registreren (google classroom, go formative),
    • vraag of de leerlingen hun hand opsteken als ze de oefening juist hadden, neem hier een foto van.
  • Doe iets met je observaties: benoem op het einde van de les de meest voorkomende fouten, laat de leerlingen aan elkaar uitleggen, maak op basis daarvan een  exit ticket of start de volgende les met een begintaak om te differentiëren.

voorbeelden

Doelstelling

FOUT SUCCES
Oef 5: Vervoeg être Naïma, Ides Klaas!

Rest van de klas voldoende

Oef 7: gekende vocabulaire invullen Joachim Nora!

Rest van de klas

Oef 10:
Keuze  uit être /avoir
Naïma, Ides Cedric, Geoff en Tina!

voorbeeld-doelbewust-observeren_verzamelmap-steekkaarten-observatie