brain book buddy boss

Download deze fiche

beschrijving

Een manier om zelfredzaamheid bij de leerlingen te stimuleren is het invoeren van het principe: brain, book, buddy, boss of cerveau, cahier, compagnon, chef. Je kunt de leerlingen aanleren om bij zelfstandig werk eerst zichzelf te bevragen (brain / cerveau), in tweede instantie te kijken naar de theorie of oefeningen in het boek (book / cahier), daarna de leerling naast hen te bevragen (buddy / compagnon) vooraleer ze hulp vragen aan de leerkracht (boss / chef).

werking

Vertel de leerlingen dat je zal werken met het volgende systeem bij zelfstandig werk. Als ze een vraag hebben, moeten ze in onderstaande volgorde hulp zoeken.

  • Zichzelf bevragen (cerveau / brain): de opdracht herlezen, terugdenken aan de vorige les, …
  • Achtergrondinformatie opzoeken (cahier / book): de theorie in het boek, eerder gemaakte oefeningen, informatie op het bord herlezen, …
  • Hun medeleerling bevragen (compagnon / buddy): weet die exact wat er moet gebeuren? Kan hij/zij het opnieuw uitleggen?
  • De leerkracht bevragen (chef / boss).

Het is belangrijk dat je de leerlingen hier consequent op wijst. Pas dan zal het een gewoonte worden en kan deze methode werken.

tips

  • Installeer deze methode bij voorkeur van bij het begin van het schooljaar.
  • Zorg dat het systeem ook zichtbaar is voor de leerlingen in de klas (een affiche naast het bord, op de werkbladen, op de powerpoint van de les,…)
  • Laat de leerlingen ook zelf hun buddy kiezen als dat organisatorisch lukt.

voorbeelden