SOS-hoek

Download deze fiche

beschrijving

Een SOS-hoek heeft als doel de leerlingen de kans te geven vragen te stellen aan peercoaches als ze vastlopen of vragen hebben bij zelfstandig werk. De peercoaches zijn leerlingen die de leerstof die behandeld wordt tijdens het zelfstandig werk reeds goed onder de knie hebben.

werking

  • Leg het principe van de SOS-hoek uit en geef aan wie de peercoaches zijn (meestal zijn dit één à twee leerlingen).
  • Wanneer de leerlingen starten met het zelfstandig werk, geef je uitleg aan de peercoaches over de taken die de andere leerlingen moeten maken en bespreek je mogelijke vragen die de leerlingen kunnen stellen.
  • Geef een teken dat de peercoaches ingelicht zijn en klaar om op de vragen van de andere leerlingen te antwoorden.

tips

  • Variatie:
    • De luide variant: Hierbij mogen de leerlingen mondeling vragen stellen.
    • De stille variant: De leerlingen communiceren al schrijvend met elkaar.
  • Laat de peercoaches op voorhand het zelfstandig werk doornemen als alternatieve opdracht, huiswerk of tijdens de lessen als extra oefening wanneer ze sneller klaar zijn dan de andere leerlingen.
  • Neem tijd voor de evaluatie van peercoaches en de manier van werken. Dit kan met een anoniem feedbackformulier over de kwaliteit van de tussenkomsten, maar evengoed in een klasgesprek.

voorbeelden