begintaak

Download deze fiche

beschrijving

Een begintaak is een korte activiteit of opdracht die je op het bord hebt geschreven, op de tafel van de leerlingen legt of uitdeelt op het moment dat de leerlingen de klas binnenkomen. Het is een effectieve strategie voor het opvolgen van het leerproces van de leerlingen.

werking

Er zijn verschillende manieren om gebruik te maken van een begintaak.

  • Activatie van voorkennis gebruiken in de les:
    • Beslis over welke zaken die aan bod komen tijdens de les je de leerlingen vooraf wilt laten nadenken.
    • Laat leerlingen de begintaak invullen.
    • Bespreek de antwoorden met de volledige klas onmiddellijk na het invullen van de begintaak of bespreek de antwoorden systematisch tijdens de les.
  • Begintaak koppelen aan exit ticket:
    • Beslis over welke zaken die aan bod komen tijdens de les je de leerlingen vooraf wilt laten nadenken.
    • Laat leerlingen de begintaak invullen.
    • Breng de leerstof tijdens de les aan bod.
    • Laat de leerlingen aan het einde van de les hun begintaak er nog eens bijnemen en vraag hen deze aan te vullen.
  • Begintaak gebruiken om te differentiëren: Laat de leerlingen de begintaak maken en deel de leerlingen op basis van de taak op in groepen die meer of minder nood hebben aan bijkomende instructie.

tips

  • Een begintaak moet aan de volgende vier criteria voldoen om gericht, efficiënt en effectief te zijn:
    1. De leerlingen moeten de begintaak zonder hulp van de leerkracht en zonder overleg met klasgenoten kunnen uitwerken.
    2. De taak moet in drie tot vijf minuten af kunnen zijn.
    3. De taak moet een schriftelijke opdracht of een zelfstandige doe-opdracht zijn. Op deze manier kun je goed bijhouden hoe actief de leerlingen aan de opdracht werken.
    4. De opdracht moet de leerlingen aanzetten om na te denken wat er tijdens de les behandeld zal worden.

voorbeelden

  • Activatie van voorkennis gebruiken in de les:
  • Voor Engels:  voorbeeld Engels 3 aso

  • Voor Frans: voorbeeld Frans 4 tso

  • Nog voor Frans: De leerlingen leren de weg vragen. Hiervoor is het handig dat ze enkele werkwoorden (aller, continuer, chercher,…) opfrissen. De leerlingen noteren de vervoeging van deze werkwoorden op een werkblad en gebruiken deze als geheugensteun tijdens de les.