effectieve feedback

Download deze fiche

beschrijving

Feedback geven is informatie terugkoppelen aan leerlingen over hun leerproces, leerhouding, leertaak of persoon. Hierdoor leren leerlingen bij en blijven of worden ze gemotiveerd.

werking

Effectieve feedback samengevat door John Hattie en Helen Timperley (2015):

  • De feedback is zo precies mogelijk, maar niet te lang:

Bijvoorbeeld: “Dàt is een handige manier om je woordjes in te studeren!”

  • De feedback gaat over dat wat goed is, in plaats van over dat wat fout is:

Bijvoorbeeld: “Jouw woordenlijst heeft een goede structuur om te studeren.”

  • Feedback heeft een verleden, een heden en een toekomst:

Bijvoorbeeld: “Je hebt deze keer heel zelfstandig gewerkt aan je woordenlijst, bijna zonder hulp te vragen”, “ Hoe kan je ervoor zorgen dat je dezelfde lijst als voorbereiding voor het examen kan gebruiken?”

tips

  • Voorzie na het verbeteren van oefeningen een moment waarbij de leerlingen zelf tips formuleren om hun fouten te voorkomen. Op dit moment kun je ook bevragen bij leerlingen of ze akkoord gaan met de feedback die ze kregen en waarom dit wel of niet het geval is.
  • Koppel tussentijdse feedback nooit aan het geven van punten. Ken het punt pas toe bij het afronden van de taak en geef leerlingen de kans om hun taak te herwerken op basis van de feedback die je geeft.
  • Voorzie antwoordsleutels en verbetermodellen die de leerlingen zelfstandig kunnen gebruiken.
  • Om tijd te besparen kunnen de leerlingen elkaar feedback geven aan de hand van rubrics of verbetersleutels. Oefen dit.

voorbeelden

Doelstellingen: De hoofdgedachte van de tekst achterhalen en samenvatten voor medeleerlingen.
Werkvorm: Een mindmap maken om aan medeleerlingen uit te leggen.

Leerling A: Mevrouw, is het zo goed?
Leerkracht: Weet je al wat de hoofdgedachte van de tekst is?
Leerling B: Ja, we hebben al 2 delen van de tekst samengevat in de mindmap. Hard gewerkt hoor!
Leerkracht: Dat zie ik, dat lijkt me al in orde. Wat ga je nu verder nog doen?
Leerling A: We moeten nog een deeltje lezen en dan samenvatten.
Leerkracht: Ok, weet je hoe je nu verder moet of is er nog een deel waar je hulp bij nodig hebt?
Leerling B: Ja, dat lukt wel.
Leerkracht: Ok.

 

SCHRIFTELIJKE FEEDBACK

https://www.teachingchannel.org/videos/personalize-feedback-for-students

reflectie