growth mindset

Download deze fiche

beschrijving

Een growth mindset is een overtuiging waarbij intelligentie niet als vaststaand, maar als kneedbaar wordt beschouwd. Deze overtuiging beïnvloedt de manier waarop mensen een leerproces aangaan, met name de doelen die ze zichzelf stellen, de manier waarop ze omgaan met moeilijkheden, en dus ook het resultaat dat ze boeken. Het begrip wordt ook ruimer gebruikt voor een groeigerichte benadering van talent in de ruimere zin.

werking

Denken vanuit een growth mindset is voor zowel de leerkracht als de leerling een randvoorwaarde om feedback volledig tot zijn recht te laten komen. Als de leerkracht en/of de leerling geloven in de groeikracht van leerlingen geloven ze dat hard werken resultaat zal opleveren. Dit resultaat staat los van het (in voldoende mate) bereiken van de leerdoelen, maar gaat er vanuit dat de leerlingen kunnen bijleren als er voldoende inspanning voor gedaan wordt. 

Als de leerlingen een growth mindset hebben zijn ze bereid risico’s te nemen om bij te leren. Ze beschouwen iets dat mislukt niet als een gebrek aan talent, maar zien dit als een normaal deel van het leerproces. Deze leerlingen weten dat falen nodig is om te kunnen bijleren. Bovendien gaan ze bij mislukking op zoek naar strategieën om volgende keer wel te slagen.

Wanneer leerlingen met een growth mindset feedback krijgen, beschouwen ze dit als een kans om bij te leren. Leerlingen met een fixed mindset nemen kritiek persoonlijk en zijn meer gefocust op de vraag of ze geslaagd zullen zijn.

tips

  • Veel onderzoek wijst uit dat een mindset kan veranderen. Door de leerlingen consequent zelf vanuit een growth mindset te benaderen kunnen teams van leerkrachten de mindset van hun leerlingen veranderen.
  • Growth mindset is vooral van belang voor leerlingen met een laag zelfbeeld. Ook kansengroepen kunnen daardoor hogere slaagkansen krijgen.

voorbeelden

Een leerling weigert een uitdagende opdracht nadat de leerkracht haar talent geprezen heeft. De leerkracht is teleurgesteld. Het lijkt er op dat de leerling haar imago ‘goed’ probeert te houden door uitdaging uit de weg te gaan. Wanneer ze de uitdaging immers zou aangaan, zou ze wel eens kunnen ‘afgaan’ voor haar klasgenoten en/of de leerkracht. Bekijk de voorbeelduitspraken hieronder om te zien hoe werken vanuit een growth mindset deze situatie kan ombuigen:

voorbeelduitspraken voor de leerkracht (growth-mindset)

Groeikracht op school- invulopdracht

Groeikracht op school- invulopdracht met oplossing