motivatie

Download deze fiche

beschrijving

Formatieve evaluatie wordt vaak in verband gebracht met de motivatie van de leerlingen. De leerlingen kunnen op verschillende manieren gemotiveerd zijn om hun schoolwerk te maken. In het onderwijs streven we ernaar om de leerlingen zoveel mogelijk autonoom te motiveren.

werking

Er zijn 3 kernvoorwaarden om tot autonome motivatie te komen:

  • Autonomie: het gevoel dat een leerling zelf invloed kan uitoefenen op wat hij doet.
  • Relationele verbondenheid: behoefte van een leerling om ergens bij te horen en zich gewaardeerd te voelen.
  • Competentie: het gevoel bij een leerling dat hij de gewenste resultaten kan behalen en kan vertrouwen op zijn eigen kunnen.

Achtergrond bij de motivatietheorie vind je bij Vansteenkiste, M. (2010). Hoe we kinderen en jongeren kunnen motiveren: Toepassingen van de zelfdeterminatietheorie. Caleidoscoop, 22(1), 6-15.

tips

  • Verhogen van autonomie
  • Door leerlingen keuzes te geven. Bijvoorbeeld:
    • Laat de leerlingen zelf kiezen aan welk specifiek punt van de feedback ze willen werken.
    • Geef de leerlingen keuzeopties (poster maken, recensie schrijven, presentatie
      maken) om een boek te verwerken dat ze gelezen hebben.
    • Geef de leerlingen de ruimte om zelf een opdracht te bedenken bij de doelstellingen.
  • Verhogen van relationele verbondenheid
  • Door bewust te investeren in een goed contact en te peilen naar interesses van leerlingen. Bijvoorbeeld:
    • Achterhaal met korte gesprekjes wat de leerlingen bezighoudt, wat hun interesses zijn.
    • Toon begrip en tracht te begrijpen wat er aan de hand is wanneer de leerlingen
      de feedback die je gaf niet verwerkt hebben.
  • Verhogen van competentie
  • Door structuurondersteuning te bieden in de klas. Bijvoorbeeld:
    • Verduidelijk de doelen (zie fiche doelen verduidelijken).
    • Beschrijf expliciet wat de succescriteria zijn om het doel te bereiken.
    • Geef positieve feedback (zie fiche effectieve feedback).
    • Geef heldere procedures mee: over hoe hulp vragen, wanneer vragen stellen aan de leerkracht en aan elkaar, welke hulpmiddelen gebruiken, hoeveel tijd voor een bepaalde taak, …

 

voorbeelden