ingebedde instructie
- Home
- leren in een veilig en stimulerend leerklimaat
- differentiatie
- ingebedde instructie
beschrijving
Ingebedde instructie is een strategie waarbij de leerkracht een uitgeschreven instructie (stappenplan, woordenlijst, verklaring,…) meegeeft aan een leerling terwijl deze werkt aan een taak. Door het aanbieden van deze ingebedde instructie wil de leerkracht de zelfstandigheid van de leerling vergroten. Het hulpmiddel dient als ondersteuning om de leerstof haalbaar te maken voor de leerlingen die daar nood aan hebben. Na verloop van tijd wordt dit hulpmiddel afgebouwd.
werking
- Geef de leerlingen die hieraan nood hebben een uitgeschreven instructie (stappenplan, woordenlijst, verklaring,…) mee terwijl ze zelfstandig aan een taak werken.
- Zorg ervoor dat je de ondersteuning die een leerling krijgt op het juiste moment afbouwt. Informatie uit formatieve evaluatie kan je doen besluiten dat bepaalde leerlingen er klaar voor zijn om zonder uitgeschreven instructie aan de slag te gaan.
- Ga met de leerlingen in gesprek over hun leren, zodat ze zelf ook het nodige inzicht hebben in de verwachte leerdoelen en in hun beheersingsniveau.
tips
- Weeg voordurend af wat haalbaar is en wat niet haalbaar is voor leerlingen. Hulpmiddelen worden enkel ingezet om prestaties mogelijk te maken waar de leerlingen zelfstandig niet toe in staat zouden zijn.
- Ambieer zoveel mogelijk leerwinst voor alle leerlingen. Het is niet de bedoeling dat door het aanbieden van hulpmiddelen de leerlingen minder worden uitgedaagd.
Zie ook: Smets W. (2017), Slim differentiëren, praktijkboek binnenklasdifferentiatie voor leerkrachten, De Boeck: Antwerpen.
voorbeelden
De leerlingen leren de regels voor het accord du participe passé toe te passen. De leerlingen die daar nood aan hebben kunnen voorlopig gebruik maken van een instructiekaart waarop de juiste regels staan opgesomd.
De leerlingen zoeken op het internet informatie over de Franse revolutie. De leraar ontwierp een stappenplan voor de leerlingen bij wie dat zoeken te weinig doelgericht dreigt te verlopen. De leerlingen die wel zelfstandig vlot op weg geraken met opzoekwerk hoeven dit stappenplan niet te gebruiken.
De leerlingen lezen Molière tijdens de les Frans. Ter ondersteuning van de leerlingen die daar nood aan hebben, biedt de leraar een storyline van de tekst en een vertaling van enkele kernbegrippen aan. Op die manier verloopt het lezen van de tekst gerichter. De sterke leerlingen worden uitgedaagd om het lezen zonder ingebedde hulpmiddelen uit te voeren.
De leerkracht stimuleert de leerlingen om zelfstandig een woordenschatlijst bij de houden over een bepaald thema. De leerlingen mogen de lijst gebruiken tijdens het maken van de oefeningen. Op de toets zegt de leerkracht dat leerlingen die de lijst maakten, deze ook mogen gebruiken als hulp.