preteaching
beschrijving
Pre-teaching is een leerstrategie waarbij je een leerling of een groep leerlingen voor de les voorbereidt op de leerinhoud. Door de leerlingen extra instructie te geven over belangrijke concepten of begrippen die aan bod zullen komen tijdens de les, zijn de leerlingen hopelijk beter voorbereid op wat komt.
werking
Er zijn verschillende mogelijkheden om pre-teaching te organiseren:
- Je kunt op voorhand samenkomen met de leerlingen om een stuk leerstof te herhalen. Dit is een erg arbeidsintensieve aanpak waarbij je rechtstreeks in interactie kunt gaan met je leerlingen.
- Je kunt pre-teaching doen met een instructiefilmpje. De leerlingen komen beter voorbereid naar de les door het filmfragment te bekijken en eventueel oefeningen te maken. Op deze manier ben je eigenlijk bezig met de ‘flipped classroom-aanpak’, maar dan wel gefocust op de leerlingen die er echt nood aan hebben en niet op de hele klas.
tips
- Kies heel bewust de leerlingen die nood hebben aan pre-teaching, het blijft immers een verlenging van de leertijd die niet voor alle leerlingen nodig is. Op basis van hun leerstatus (‘ze kunnen het nog niet’), kan de nood aan pre-teaching duidelijk zijn.
- Stel je de vraag of de leerlingen voldoende gemotiveerd, zelfredzaam en/of gedisciplineerd kunnen werken als je zelf niet aanwezig bent bij de pre-teaching.
- Als het nodig is dat de hele klas iets op voorhand bekijkt, kun je je filmpje eindigen met een opdracht (draag een rood kledingstuk, een zonnebril) om op een ludieke manier te controleren wie dat deed.
voorbeelden
Screenpal is een tool waarmee je een video-opname maakt van wat op je computerscherm gebeurt. Door hierbij iets in te spreken leg je iets uit aan je leerlingen zoals je dat voor de klas zou doen. Je kunt op deze manier bijvoorbeeld een stuk theorie herhalen, een schema herhalen of een moeilijke oefening uitleggen.
Door middel van ed-puzzle kun je filmfragmenten in stukken knippen, vragen bijvoegen en antwoorden van leerlingen opvolgen. Hier vind je een handleiding.