3-2-1

Download deze fiche

beschrijving

3-2-1 is een tool die de leerlingen de mogelijkheid biedt om hun leerproces samen te vatten en te structuren. Daarnaast geeft het je als leerkracht de kans om te identificeren welke leerstof hernomen moet worden tijdens een volgende les en wat de interesses zijn van de leerlingen.

werking

  • Op het einde van een lesonderdeel of een les noteert de leerling:
    • drie dingen die hij/zij heeft geleerd
    • twee dingen die hij/zij interessant vond en meer over wil weten
    • één vraag die hij/zij heeft over het lesonderdeel of de les
  • Bekijk de antwoorden van de leerlingen. Je kunt deze informatie gebruiken om lessen die nog gegeven moeten worden verder te ontwikkelen en te bepalen of er iets opnieuw besproken moet worden.

tips

  • Deze tool kan ook ingezet worden wanneer de leerlingen langere teksten moeten lezen. De leerlingen kunnen door deze tool het eerste deel van de tekst verwerken alvorens verder te gaan met het tweede deel van de tekst.
  • Voorzie vijf minuten de tijd in de volgende les om de antwoorden te bespreken.
  • Het is voor jongere leerlingen niet altijd gemakkelijk om drie zaken aan te duiden die ze geleerd hebben. Je kan daarom voor de eerste keer opteren voor een ‘1-1-1-variant’ of leerlingen per twee laten werken.
  • Laat de leerlingen weten:
    • hoeveel tijd ze zullen hebben (vaak volstaat het om twee à vijf minuten te rekenen per vraag)
    • wat voor soort antwoorden je wilt lezen (woorden, zinnen of korte zinnen)
    • wanneer ze eventueel feedback kunnen verwachten

voorbeelden

  • Variatie voor Frans: De leerlingen maakten in de vorige les kennis met les tâches ménagères. Aan het begin van deze les moeten leerlingen opschrijven welke drie huishoudelijke taken ze zich nog herinneren. Na drie minuten overleggen de leerlingen met hun buur en moeten ze samen tot 6 huishoudelijke taken komen. Tot slot formuleren ze per twee één vraag die ze stellen aan een ander duo.
  • Variaties op ‘3 -2 -1’ zijn: ‘begintaak’ en ‘exit ticket’

voorbeeld-3-2-1-alle-talen-alle-jaren-alle-onderwijsvormen