ronden lopen

Download deze fiche

beschrijving

Ronden lopen en daarbij het lokaal volledig gebruiken, zorgt ervoor dat je het leerproces beter kunt sturen én bewaken dat de leerlingen bij de les blijven.

werking

  • Bemoei je verbaal en non-verbaal met de leerlingen die bezig zijn.
  • Geef feedback terwijl je rondloopt; benoem wat je ziet dat goed gaat.
  • Neem een doelstelling in het achterhoofd bij het rondlopen en noteer wat je daarvan ziet bij de leerlingen. Je kunt hierbij gebruik maken van een dataverzamelingsblad om je bevindingen te structuren.
  • Train leerlingen in zelfstandig werken:
    • Voorspelbaarheid in aandacht geven: vertel dat je in een vaste volgorde langs de leerlingen zult wandelen. Zo weten de leerlingen waar ze aan toe zijn en dat geeft rust.
    • Uitgestelde aandacht: als je langs de leerlingen komt, mogen ze hun vraag stellen. Anders moeten ze even verder werken of alvast met een andere oefening starten. Voorzie eventueel vraagkaders in de cursus waarin de leerlingen hun vraag bij een bepaalde oefening kunnen noteren.
    • Volg consequent de methode: brain book buddy boss.

tips

  • Focus tijdens het ronden lopen op één specifiek aspect. Bijvoorbeeld bij groepswerk ‘neemt iedereen zijn vooropgestelde rol op’. Bij het maken van oefeningen ‘welke fouten zie ik bij de leerlingen terugkeren’.
  • Noteer de observaties op een werkblad, post-it, steekkaartenmap. Zie fiche doelbewust observeren.
  • Zorg dat je klasschikking voldoende vrije doorgangen heeft om de leerlingen individueel te kunnen helpen.
  • Als de leerlingen in duo werken, is het beter een onverwachte route te lopen zodat je hoort waar ze mee bezig zijn.
  • Zorg dat leerlingen op een eenvoudige -niet-verbale- manier kunnen duidelijk maken dat ze een vraag hebben. Geef ze een kleurkaart waarmee ze kunnen aangeven -met de rode kant- dat ze hulp nodig hebben, of laat ze hun rode balpen tonen om je dat signaal te geven. Zo moeten de leerlingen niet de hele tijd met hun hand in de lucht zitten.
  • Gebruik Brain Book Buddy Boss om de zelfredzaamheid van je leerlingen te verhogen.

voorbeelden

Meer over klasschikking vind je op Klasse https://www.klasse.be/54429/ken-jij-de-nadelen-van-je-favoriete-klasopstelling/. Ook op pinterest vind je inspiratie wat klasopstelling betreft.

In het boek Slim differentiëren (2017) van Wouter Smets vind je ook een hoofdstuk over klasschikking.