S-O-S Summary

Download deze fiche

beschrijving

Bij een S-O-S summary geeft de leerkracht een stelling (statement – S) waarover de leerlingen een mening (opinion – O) geven die ze staven met argumenten (support – S). Het kan gaan over de eigen mening van de leerlingen, maar ook over de meningen van auteurs van teksten die ze hebben gelezen.

werking

  • Formuleer een stelling waarover de leerlingen een gefundeerde mening moeten geven.
  • De leerlingen geven eerst aan of ze het al dan niet eens zijn met de stelling.
  • Daarna formuleren ze de argumenten waarmee ze hun mening willen staven.

tips

  • Gebruik de modelling techniek om deze werkvorm uit te leggen aan de leerlingen. Hierbij voer je de opdracht zelf uit terwijl je het denkproces dat je doorloopt luidop verwoordt: “De vraag is …. . Om die vraag te beantwoorden moeten we eerst … .”
  • Laat de leerlingen de eerste keer dat ze met deze werkvorm aan de slag gaan eventueel in paren werken om te wennen.
  • Deze werkvorm kan gebruikt worden bij het begin van een thema om na te gaan wat de leerlingen al weten, maar ook in de loop of aan het einde van een hoofdstuk om na te gaan of en hoe hun inzichten veranderd zijn.
  • Deze werkvorm kan ook gebruikt worden om de leerlingen te helpen bij het lezen en schrijven van argumenterende teksten.

voorbeelden

Mogelijke stellingen:

  • The narrator of The Curious Incident of the Dog in the Nighttime is reliable / unreliable.
  • Le système scolaire français est meilleur que le système flamand.