piramide
beschrijving
Piramide is een coöperatieve structuur waarbij de leerlingen gelijkaardige opdrachten eerst in team oplossen en dan stilaan zelfstandiger worden. Door een opdracht eerst samen uit te voeren kunnen ze een beroep doen op elkaars voorkennis. Nadien moeten de leerlingen in staat zijn de opdracht zonder elkaars hulp uit te voeren.
werking
- Geef een oefening op een bepaald stuk leerstof. Deze oefening kan bijvoorbeeld het toepassen van een stuk theorie zijn, of een inoefening van een eerder gezien lesdeel. Er moeten verschillende varianten mogelijk zijn van de opdrachtformulering waarbij dezelfde theorie wordt gebruikt.
- Eerst maken de leerlingen de opdracht in team (per drie of vier). Ze noteren elk een consensusantwoord op hun werkblad. Indien nodig wordt de oefening klassikaal verbeterd.
- Nadat dit gebeurd is, krijgen de leerlingen een gelijkaardige oefening die ze nu per twee maken. Opnieuw wordt de oefening zo nodig verbeterd.
- Tot slot volgen één of meer oefeningen die de leerlingen volledig zelfstandig maken.
tips
- Door de leerlingen eerst samen te laten werken en dan pas zelfstandig kun je hen relatief moeilijke oefeningen laten maken. Denk dus na over de oplopende moeilijkheidsgraad van de aangeboden opdracht.
- Benadruk eventueel de ‘growth mindset‘ voor leerlingen die zich onzeker voelen om een moeilijkere opdracht individueel uit te voeren.
- Overweeg of het nodig is om de oefeningen tussendoor te verbeteren (als je bv. bij rondgang tijdens de oefentijd vaststelt dat heel wat teams nog fouten maken). Indien nodig kun je er last minute toch voor kiezen om enkele leerlingen verder in team te laten werken terwijl anderen al zelfstandiger werken.