spervuur

Download deze fiche

beschrijving

Spervuur is een snelle, groepsgerichte activiteit om behandelde leerstof en vaardigheden nog eens te herhalen en de leerlingen actief te houden.

werking

Bij ‘spervuur’ vuur je heel snel vragen af op een groep leerlingen.

  • Vraag: je start met het stellen van een vraag en vraagt aan een bepaalde leerling om deze vraag op te lossen.
  • Bespreek het antwoord niet:
    • Bij een goed antwoord stel je een nieuwe vraag en vraag je aan een andere leerling om deze nieuwe vraag op te lossen.
    • Bij een fout antwoord speel je dezelfde vraag door naar een andere leerling.
    • Je kunt ook vragen aan een medeleerling om een reactie te geven op het antwoord dat werd gegeven door een andere leerling (aanvulling, verbetering, bevestiging, inclusief toelichting).

tips

  • Zorg ervoor dat je bij deze werkvorm gebruik maakt van minder complexe vragen zodat de leerlingen snel kunnen antwoorden en het tempo van vragen stellen hoog blijft.
  • Spervuur kan gebruikt worden als een goede beginactiviteit om na te gaan hoeveel de leerlingen nog weten van de vorige les of als een afsluiter waarbij je te weten komt wat de leerlingen wel of juist niet beet hebben van de gegeven les.
  • Gebruik naamkaartjes om snel een willekeurige naam te trekken. Hierbij aansluitend kun je vragen aan de leerlingen om allemaal recht te staan. Wanneer de leerlingen een goed antwoord hebben gegeven mogen ze gaan zitten.
  • Voorkom dat ‘Weet ik niet’ antwoorden ervoor zorgen dat de leerlingen niet meer actief betrokken zijn bij de les. Speel de vraag altijd terug naar de leerling die het antwoord niet wist en laat hem/haar reageren op het antwoord van de medeleerling.

voorbeelden

  • Deze werkvorm is bijzonder geschikt als driloefening voor parate kennis, zoals onregelmatige werkwoorden, woordenschat, … . Je kunt de opgave mondeling geven (vb. infinitieven waarvan de leerlingen de stamtijden moeten geven, vragen om een synoniem te geven) of gebruik maken van visuele middelen (vb. foto’s van groenten en fruit die de leerlingen snel moeten benoemen).
  • Ook het gebruik van de tijden kan worden ingeslepen via spervuur: je laat telkens een zin zien (vb. in een PowerPointpresentatie) en de aangeduide leerling moet zeggen waarom in die zin een bepaalde tijd gebruikt is.

voorbeeld spervuur Frans 4 tso