rekken
beschrijving
Rekken is een techniek die je kunt gebruiken om vast te stellen of de leerlingen de leerstof echt begrepen hebben. De leerlingen worden ook uitgenodigd om nog dieper na te denken.
werking
- Als een leerling een goed antwoord geeft op een begrips- of toepassingsvraag, stel je een extra vraag/extra vragen (vaak moeilijker dan de eerste) om de leerling in kwestie wat meer uit te dagen.
- Op basis van het antwoord kun je vragen en lesmomenten afstemmen op de betrokken leerling(en).
- Er zijn verschillende manieren om door te vragen:
- Laat de leerlingen verwoorden hoe ze tot het antwoord zijn gekomen.
- Vraag naar een andere manier om tot het antwoord te komen.
- Vraag om de correcte begrippen/woorden te gebruiken.
- Vraag naar bewijzen. Zo leren leerlingen argumenten formuleren.
- Vraag leerlingen om verwante vaardigheden te gebruiken.
tips
- Wanneer je ‘rekken’ voor een eerste keer gebruikt is het belangrijk om uit te leggen wat er gebeurt. Benadruk dat wanneer je een antwoord van een leerling beantwoordt met een moeilijkere vraag dit niet betekent dat je het antwoord niet goed vindt, integendeel.
- Zoek naar mogelijkheden om andere leerlingen mee te betrekken tijdens het ‘rekken’. Bijvoorbeeld: “Wie kan een extra vraag stellen op basis van het antwoord dat Sara gegeven heeft?”
voorbeelden
- Het denkproces:
Je moet in deze context inderdaad de passé compose gebruiken. Welke elementen hebben je geholpen om voor die tijd te kiezen?
- Andere oploswijze:
Je hebt nu de betekenis van een ongekend woord in de tekst opgezocht in een vertalend woordenboek. Wat zou je doen als je geen vertalend woordenboek had?
- Om een beter woord vragen:
Leerling: “Hier j’ai visité la mère de ma mère.” Leerkracht: “Comment est-ce qu’on appelle en un mot cette personne?” Leerling: “Grand-mère.”
- Naar bewijzen vragen:
Het is inderdaad een sonnet. Welke kenmerken hebben je tot dat besluit gebracht?
- Verwante vaardigheden:
Het antwoord is inderdaad Wednesday. Kun je dat woord ook nog even spellen?