ratio
beschrijving
Ratio is een techniek waarbij je de leerlingen zoveel mogelijk zelf laat nadenken. Je kunt dit doen door verschillende oefenkansen aan te bieden of hen zelf problemen te laten oplossen in plaats van het uit te leggen of voor te doen.
werking
4 manieren om ratio te vergroten:
- Wat nu?: Vraag niet steeds naar de uitkomst maar ook naar het proces. Wanneer je iets uitlegt en hierbij gebruik maakt van verschillende stappen, vraag je aan leerlingen wat de volgende stap is.
- Onwetendheid veinzen: Doe alsof je het zelf niet weet en vraag de leerlingen om een oplossing te bieden.
- Voorbeelden herhalen: Vraag minstens twee voorbeelden en geef duidelijk aan op welke manier het tweede voorbeeld van het eerste moet verschillen.
- Ondersteunend bewijs: Vraag je leerlingen naar argumenten om hun uitspraken te onderbouwen.
tips
- Geef de leerlingen voldoende tijd om na te denken over hun antwoord.
- Wacht na het stellen van een vraag bewust een paar tellen voordat je een leerling of de klas laat antwoorden.
- Spoor de leerlingen aan om mee te denken. Bijvoorbeeld: “Ik wacht nog 10 seconden; dan wil ik jullie antwoorden horen” of “Ik wil minstens vijf opgestoken vingers zien voordat ik iemand aan het woord laat om zijn/haar antwoord te geven.”
- Stel een vraag en verzamel eerst alle mogelijke antwoorden die de leerlingen hebben alvorens je ingaat op wat het correcte antwoord op de vraag is.
voorbeelden
- Wat nu?:
“We hebben de juiste pagina gevonden in het woordenboek. Waar moeten we nu op letten? … Inderdaad, het trefwoord zoeken…. En wat moeten we nu doen?…
- Onwetendheid veinzen:
“En hier schrijf ik dan gewoon een -s bij?” “Nee, bij de vervoeging van … is dat anders.”
- Voorbeelden herhalen:
“Ik wil twee beschrijvingen van wat deze vrouw draagt, telkens met verschillende kledingstukken.
- Ondersteunend bewijs:
“Je zegt dat deze tekstsoort een zakelijke brief is. Waaraan kun jij dat zien?”