reflectiester

Download deze fiche

beschrijving

Aan de hand van deze reflectiester brengen de leerlingen zelf in kaart in welke mate ze voldoen aan bepaalde criteria van een opdracht gekoppeld aan een specifieke vaardigheid. Deze input gebruikt de leerkracht als input voor de eigen feedback. 

werking

  • Baken de criteria af die je met een opdracht wilt bereiken.
    Bijvoorbeeld bij het beoordelen van een schrijfoefening: juiste werkwoordtijden, woordvolgorde, verbindingswoorden, woordenschat, logische organisatie van de ideeën, originaliteit,…
  • Bezorg de leerlingen een lege reflectiester met daarop:
    • de criteria
    • een beoordelingsschaal van 1-5
    • plaats voor opmerkingen
  • De leerlingen leveren de ingevulde reflectiester samen met de opdracht in.
  • Je werkt verder op de input van de leerlingen voor je eigen feedback.

tips

  • Gebruik de ingevulde ster van de leerling om op verder te werken en jouw opmerkingen mee te geven.
  • De leerlingen groeien in zelfevaluatie naarmate ze meer feedback krijgen over hun eigen beoordeling.
  • Vraag om eenzelfde ster in te vullen op verschillende momenten tijdens het jaar; zo krijg je een visueel overzicht van de vorderingen van de leerling.
  • Laat de leerlingen hun reflectiester fotograferen en toevoegen aan hun (online) portfolio.
  • Het visuele overzicht is de kracht van deze methode. Andere bruikbare voorstellingen zijn het radardiagram, een grafiek, een taartdiagram,…

voorbeelden