peiling
beschrijving
Door een peiling verzamel je op korte tijd informatie van je leerlingen. Dit kan op papier of aan de hand van digitale software. In beide gevallen breng je de antwoorden van de leerlingen samen op het bord om zicht te krijgen op hun antwoorden.
werking
Stel een vraag aan de klas: dit kan zowel een korte denkvraag zijn als een complexere vraag waarbij leerlingen iets zelf moeten doen (lezen, opzoeken, vertalen,…) om te kunnen antwoorden.
- Op papier: elke leerling schrijft zijn antwoord op een post-it en komt die op de juiste plek op het bord kleven. De wijze van groeperen kies je zelf: woordwolk, woordspin, kolommen, …
- Digitaal: elke leerling geeft zijn antwoord door via een link die je op het bord toont. De leerling heeft dan een smartphone, laptop of tablet nodig met internet. De projectiewijze van de verschillende tools verschilt van elkaar. Soms worden antwoorden gegroepeerd, soms zijn alle antwoorden juist en worden deze ook allemaal getoond.
tips
- Veel digitale tools hebben een gratis variant. Het is in de meeste gevallen absoluut geen meerwaarde om een betalende versie aan te schaffen.
- Vaak is het zinvol en leuk om de leerlingen in groep te laten deelnemen aan de poll, maar om echt zicht te krijgen op het leer- of denkproces van je leerlingen wordt een peiling best individueel afgenomen.
voorbeelden
- Op papier: Filmfragment van peiling op papier.
- Digitaal: Overzicht van verschillende digitale tools.