drie minuten denktijd

Download deze fiche

beschrijving

Met deze werkvorm creëer je ruimte voor je leerlingen om te reflecteren op hun leren, verbinding te maken met voorgaande kennis en verdere informatie of verduidelijking te vragen.

werking

  • De leerlingen vatten individueel de kern van een lesonderdeel samen en denken na hoe dit verband houdt met hetgeen ze geleerd hebben in voorgaande lessen.
  • Groepeer de leerlingen per twee of drie.
  • De leerlingen krijgen drie minuten de tijd om:
    • de voorbereidingen met elkaar te delen,
    • zaken die nog onduidelijk zijn aan elkaar uit te leggen,
    • een vraag te formuleren voor de volledige klas.
  • Maak tijd om klassikaal hetgeen er in groep besproken werd te delen en vragen te stellen over zaken die nog onduidelijk zijn.

tips

  • Herinner de leerlingen eraan dat ze tijdens de ‘drie minuten denktijd’ geen vragen mogen stellen aan de leerkracht.
  • Gebruik de ‘drie minuten denktijd’ vooral wanneer grote stukken leerstof verwerkt moeten worden.
  • Je kunt deze werkvorm voorstructureren met de placematmethode.
  • De vragen die de leerlingen formuleren kunnen gebruikt worden in een volgend herhalingsmoment.

voorbeelden

Drie minuten denktijd als leesstrategie:

Deze techniek wordt in talenonderwijs vaak ingezet om de leerlingen te leren langere en moeilijkere teksten te verwerken. De tekst wordt in kleinere gehelen opgedeeld. Na elk deel volgt ‘drie minuten denktijd’, waardoor de leerlingen beter voorbereid zijn op het volgende deel.