evaluatie van de leerkracht

Download deze fiche

beschrijving

Evaluatie van de leerkracht houdt in dat de leerlingen de lessen en lesgeefstijl van de leerkracht beoordelen. Hiervoor maakt de leerkracht een evaluatieformulier. De vragen in de evaluatie kunnen zowel gaan over de inhoud van de lessen als over de eigen lesgeefstijl en het contact met de leerlingen.

werking

  • Maak een evaluatieformulier voor elke leerling.
  • Bekijk of de leerlingen dit anoniem indienen of niet.
  • Voorzie tijd tijdens de les om het evaluatieformulier in te vullen.
  • Zorg voor open vragen of vraag schriftelijke feedback als de leerlingen je een score gaven.
  • Geef een voorbeeld van de kritische, opbouwende feedback die je verwacht.

tips

  • Zorg voor een veilige, rustige sfeer in de klas: blijf wat uit de buurt als de leerlingen het formulier invullen, laat een leerling de formulieren ophalen.
  • Er bestaan al veel methodieken om je als leerkracht te laten evalueren door de leerlingen. Inspiratie kan je vinden in de map van de De Vlaamse Scholierenkoepel: ‘Sst, de leerkracht leert’.

voorbeelden

  • Enkele methodieken uit de map: “Sst, de leerkracht leert.”, kun je gratis vinden op de website: de vragenlijst, het leerlingencontact en de hand
  • Mogelijke vragen voor de evaluatie:
    • Welk onderwerp vond je interessantst gegeven? Waarom?
    • Wat vind je het minst leuk aan de lessen bij deze leerkracht?
    • Geef me 2 tips om beter de rust te bewaren in de klas.