vraag en antwoord
- Home
- leren zichtbaar maken
- antwoorden zichtbaar maken
- vraag en antwoord
beschrijving
Vraag en antwoord is een techniek waarbij je als leerkracht een vraag stelt en de leerlingen samen laat antwoorden.
werking
Er zijn verschillende manieren om gebruik te maken van deze techniek:
- Koppel terug: na het zelfstandig maken van een oefening zeggen de leerlingen luidop hun antwoord.
- Eerdere leerstof herhalen: de leerlingen moeten terugdenken aan antwoorden of informatie die eerder in de les is gegeven.
- Oplossen: geef klassikaal een oefening op en vraag de leerlingen om direct in groep het antwoord te geven.
tips
- Om effectief te zijn moet je er bij deze techniek voor zorgen dat alle leerlingen op hetzelfde moment antwoorden. Spreek een specifiek woord af bv. “klas”, “iedereen”, “één, twee, …” of een teken bv. op het moment dat je een vinger in de lucht steekt.
- Let op: deze techniek heeft een aantal risico’s. Er zijn leerlingen die zich verstoppen, die iets verkeerd antwoorden zonder dat het opvalt… Je moet dan ook altijd alert zijn.
- Zorg ervoor dat je deze techniek toepast bij vragen waarvan je vrij zeker bent dat iedereen het antwoord kan weten. Wanneer alle leerlingen samen het goede antwoord geven worden de leerlingen gestimuleerd. Als de leerlingen verschillende antwoorden geven ontstaat er verwarring.
- Vraag de leerlingen om de vragen die ze zelf niet konden beantwoorden op te schrijven in hun portfolio.
voorbeelden
- Koppel terug:
- “Op drie zeggen jullie het antwoord op oefening 1”,
- “Wanneer ik mijn hand opsteek, zeggen jullie allemaal samen en tegelijk wat het eerste hoofdpunt is van het nieuwsbericht dat jullie hebben gehoord”
- Eerdere leerstof herhalen: Leerkracht: “We hebben het net besproken, hoe zeg je kruispunt in het Engels?” Leerlingen: “Crossroads”
- Oplossen:
- Geef in groep het antwoord op volgende oefening: “Nous (aller) …. à la mer si nous avions pu profiter d’une promotion.”
- “Vous allez écouter une conversation téléphonique entre Danielle et Louis. Après la première écoute, dites en groupe qui téléphone à qui.”